تبلیغات
شهرسازی و برنامه ریزی منطقه ای - پیاده رو و حیات جمعی شهر
 
شهرسازی و برنامه ریزی منطقه ای
دوباره می سازمت وطن به خشت جان می سازمت
دوشنبه 17 شهریور 1393 :: نویسنده : javad vesali
همانطور كه دوسرتو میگوید یكی از ابعاد مهم در مطالعه زندگی روزمره بحث مصرف است. وی مصرف را امری فراتر از خریدن و مصرف كالاهای مادی می داند. ( اباذری؛ صادقی ) در ایران، خیابان‏ها، کافی‏شاپ‏ها، گیم‏نت‏ها، رستوران‏ها، فروشگاه‏های بزرگ، شهربازی‏ها و پارک‏ها مراکزی‏اند که مصرف در آنها نقشی اساسی ایفا می‏کند. اما مصرف در چنین فضاهایی، صرفاً به کالاها و ابزارها محدود نمی‏شود. فضاها نیز در این مکان‌ها تولید و مصرف می‏شوند. چنین مصرفی، با تولید معانی اجتماعی همراه است، که تجربه در زندگی روزمره را با خلاقیتِ امر مدرن رویاروی می‏کند. لذا فضاها و مراکز مدرن، بخش مهمی از قلمرو زندگی روزمره محسوب می‏شوند. (کاظمی : 1388 ) و همین امر است که مطالعه و بررسی آنها را موجه و حتی پر اهمیت می سازد.

به عقیده ی دوسرتو اگر چه فرهنگ عامیانه زندگی روزمره ناظر بر مصرف محصولاتی است كه توسط نظم اقتصادی مسلط به این مردم تحمیل میشود و بدون اینكه به مصرف كنندگان تعلق داشته باشد توسط دیگران ساخته شده و گسترش می یابد اما با این حال او این مصرف را مصرفی منفعلانه و همراه با اجبارنمیداند. چرا كه مصرف كنندگان در پاسخ به موقعیت مصرف خلاقیت دارند. (اباذری؛صادقی)
یكی از عرصه های ظهور و بروز این مصرف خلاق و مقاومت عامه در برابر نیروهای سلطه كه نظمی از پیش تعیین شده را به افراد دیكته میكنند پیاده رو می باشد كه به واسطه ی تکثر تیپ هایی که در آن رفت و آمد میکنند، تکثر و تنوع مغازه ها و اهداف و مقاصد مختلفی که افراد در آن جست وجو میکنند، زندگی روزمره به شکل خالصش در آن جریان دارد. افراد مختلف در پیاده رو بنا به مقاصد، پیشینه اجتماعی، و شرایط خاص خود استفاده های متفاوتی از آن کرده، معانی متفاوتی به آن نسبت داده و خوانش های خاص خود را از این فضای شهری دارا هستند که لزوما با اهداف و برنامه های سازندگان این فضای شهری همخوانی ندارد و بعضا میتواند شکل مقاومت و واکنش در برابر آنها به عنوان نیروهای سلطه را به خود بگیرد. برای فهم این معانی همانطور که دوسرتو میگوید به جای اینکه از زاویه دید بالا یعنی زاویه دید مدیران و برنامه ریزان شهری به شهر نگریست باید به قدم زدن در شهر پرداخت. از نظر او کسی که در شهر قدم می زند نظم قابل خواندنی را که برنامه ریزان به شهر داده اند میگیرد و آن را در پرده ابهام قرار میدهد. در واقع این راهپیمان و عابران هستند که با حضور خود به فضای شهری معنا و مفهوم می بخشند. « کسانی که بدنشان جای جای متن شهری را که می نویسند، دنبال می کند بدون آنکه بتوانند آن را بخوانند.»
پرتردد بودن این فضای شهری در تقریبا تمام ساعات روز؛ حضور اقشار گوناگون شهری و سنین مختلف گروه های اجتماعی و مجاورت آن با بازار تاریخی تجریش كه مقوله ی مصرف و پرسه زنی را در این مكان پررنگ كرده است از دلایل انتخاب این پیاده رو بوده است. ضمن اینكه به دلیل قدمت این محل شاهد عناصری از زندگی سنتی در مجاورت جلوه های نوظهور مدرنیته در آن میباشیم. مثلا در زمینه ی كالاهای عرضه شده در مغازه های جنب پیاده رو.
مقاله حاضر ضمن اشاره ای گذرا به طبیعت زندگی روزمره جاری در پیاده روی میدان تجریش به عنوان یکی از پیاده روهای پرتردد، سعی در مقوله بندی افراد حاضر در پیاده رو برای شناخت ماهیت ویژه ی روابط در آن دارد تا از این طریق تا حدی به ماهیت زندگی روزمره ی جامعه ی ایرانی دست یابد.
مصرف افراد در پیاده رو چقدر با اهداف و مقاصد برنامه ریزان شهری برای این فضا همخوانی دارد؟ میزان انعطاف و سیالیت این فضای شهری در مواجهه با نیازها و تعاریف افراد در چه حد است؟ آیا افراد در پیاده رو صرفا تردد میکنند؟ با توجه به تنوع آدمهایی که در پیاده رو حضور می یابند چه نوع رابطه ای میان آنها برقرار است؟ آیا پیاده رو صرفا محلی برای گذر است که افراد را از نقطه ای به نقطه ی دیگر میرساند ؟ آیا ساکنین ثابتی هم دارد؟ مواجهه ی این ساکنین با عابرین چگونه است؟ و ... خلاصه اینکه آیا پیاده رو به عنوان یک کالای فرهنگی قواعد خاص خودش را به عابران و مصرف کنندگانش دیکته میکند یا همانطور که فیسک میگوید عامه در مواجهه با آن قادر به مقاومت هستند و معانی هویتی مورد نظر خود را در این فضا تولید میکنند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

دریافت كد ساعت
----------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------